Posłuchaj nowego odcinka podcastu Coopernicus!
Artykuł - zdjęcie główne
6-cyfrowy kod, który przewrócił do góry nogami system płatności – historia BLIKA

Historia płatności mobilnych sięga lat 90-tych XX wieku, kiedy to Japończycy zaczęli stosować system płatności mobilnych – klienci mogli dokonywać płatności za pomocą telefonu komórkowego. System „DoCoMo” wprowadzony został przez największego japońskiego operatora telefonii komórkowej NTT DoCoMo. W latach 2000-2002, Finowie zaczęli stosować podobny system płatności mobilnych nazywany „MobilePay” – umożliwiał on płatności za pomocą telefonu komórkowego, a klienci mogli przesyłać pieniądze do innych osób za pomocą wiadomości SMS. Obecnie istnieje wiele różnych systemów, które oferują różne funkcje i metody płatności. W niektórych krajach, takich jak Chiny, systemy płatności mobilnych są bardziej popularne niż tradycyjne metody płatności(takie jak karty kredytowe czy gotówka). A jak ten system wygląda w Polsce?

Historia BLIKA

BLIK powstał w 2015 roku jako wspólny projekt sześciu polskich banków: Alior Bank, Bank Millennium, ING Bank Śląski, mBank, Santander Bank Polska (wcześniej BZ WBK) i PKO BP. Celem projektu było stworzenie nowoczesnego systemu płatności mobilnych, który umożliwiłby klientom wygodne oraz szybkie dokonywanie płatności za pomocą telefonu komórkowego. Współpracujące banki postanowiły połączyć swoje siły, aby stworzyć jednolity standard płatności mobilnych, który będzie obsługiwany przez większość bankomatów oraz bankowość internetową i mobilną. Obecnie BLIK jest dostępny dla klientów wielu banków w Polsce – umożliwia płatności zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i w internecie, a także wypłatę i wpłatę gotówki z bankomatów oraz natychmiastowe przelewy na telefon.

Zyskiwanie popularności

BLIK to system płatności mobilnych, który stale zyskuje coraz większą popularność wśród użytkowników w Polsce. W pierwszych 11 miesiącach od wprowadzenia na rynek (czyli do końca 2015 roku), przeprowadzono niemal 2 miliony transakcji za pomocą BLIKA. Jednak już przez kolejne 5 lat (do roku 2020), liczba transakcji znacząco wzrosła, osiągając aż 351 milionów płatności. Był to czas, który okazał się prawdziwą rewolucją dla BLIKA – w 2020 roku użytkownicy przeprowadzili w sumie aż 424 miliony transakcji. Najlepszym potwierdzeniem sukcesu tej metody płatności było dokonanie miliardowej płatności BLIKIEM, która miała miejsce 9 maja 2021 roku o godzinie 21:27 na stronie siepomaga.pl za pośrednictwem aplikacji mobilnej IKO oferowanej przez PKO Bank Polski. [1] Według danych z końca 2022 roku, z rozwiązania BLIK korzystało blisko 13 milionów użytkowników, którzy zrealizowali ponad 1,2 miliarda operacji o łącznej wartości wynoszącej 163,9 miliarda złotych. [2]

BLIK powstał w ramach współpracy banków, które na co dzień ze sobą konkurowały. Dostrzegły one coraz większą popularność zakupów online i rozwój urządzeń mobilnych. Celem było wprowadzenie innowacyjnego i łatwego w użyciu systemu płatności mobilnych, który mógłby stać się standardem w Polsce i być rozpoznawalny na rynku międzynarodowym. Ambicją było i nadal jest usprawnienie codziennych operacji finansowych użytkowników dzięki łatwym i bezpiecznym płatnościom. BLIK od samego początku dynamicznie i sprawnie się rozwijał. W krótkim czasie zbudowano duże zasięgi, które dziś obejmują blisko 100 proc. sklepów stacjonarnych i internetowych, a także bankomatów. W 2015 roku był to zupełnie nowy system płatności, dlatego skupiono się na edukacji użytkowników oraz pokazaniu korzyści płynących z tej metody płatności. 8 lat pracy oraz skuteczna strategia przyniosły efekty i BLIK jest dzisiaj jedną z najpopularniejszych metod płatności, a korzysta z niego blisko 13,5 milionów użytkowników bankowych aplikacji mobilnych. Głównymi oczekiwaniami użytkowników były i nadal są – szybkość płatności, ich powszechna akceptowalność, rozbudowane funkcjonalności, wygoda ich realizacji oraz bezpieczeństwo transakcji. Jednym z ważnych elementów są doświadczenia płatnicze, które są spójne we wszystkich kanałach. Dzięki temu BLIK stał się powszechnym standardem płatności w Polsce

Magdalena Kubisa, Dyrektorka ds. Rozwoju Biznesu w BLIK.

Black Friday jak chętnie Polacy korzystają z usług płatniczych podczas wyprzedaży?

W Polsce Black Friday zwykle trwa cały weekend – niektóre sklepy przedłużają promocje nawet na cały tydzień. W tym czasie sklepy stacjonarne oraz internetowe oferują obniżki cen na  produkty takie jak: elektronika, ubrania, kosmetyki, artykuły domowe, a nawet samochody czy bilety lotnicze. Wydarzenie ma miejsce w ostatni weekend listopada. 

W 2022 roku, w ciągu czterech dni obejmujących dwa marketingowe wydarzenia – Black Friday i Cyber Monday, użytkownicy BLIKA przeprowadzili niemal 15 milionów transakcji o łącznej wartości ponad 2 miliardów złotych. Najważniejszą część stanowiły zakupy online – 11 milionów transakcji o wartości 1,6 miliarda złotych, a najwięcej płatności dokonano podczas Black Friday, czyli 25 listopada 2022 roku. [3]

Polacy są świadomymi konsumentami, którzy szukają atrakcyjnych ofert oraz wybierają najlepsze dla siebie opcje. Część z nich coraz częściej robi zakupy w internecie, ponieważ presja inflacyjna skłania ich do poszukiwania tańszych produktów. W sklepach internetowych użytkownicy mają wiele promocji oraz mogą porównać ceny, aby wybrać dla siebie najkorzystniejszą. Statystyki wskazują, że BLIK to najpopularniejszy sposób płatności w handlu elektronicznym, dzięki wygodzie, szybkości oraz bezpieczeństwu transakcji

– Magdalena Kubisa, Dyrektorka ds. Rozwoju Biznesu w BLIK.

Zwiększenie widoczności BLIKA na rynku zagranicznym 

W 2018 roku spółka Polski Standard Płatności (PSP), operator systemu BLIK, nawiązała strategiczne partnerstwo z międzynarodową siecią płatności mobilnych – Mastercard. W ramach tej współpracy PSP uzyskał dostęp do infrastruktury Mastercard i możliwość rozszerzenia oferty usług płatniczych dla swoich klientów. Dzięki tej współpracy użytkownicy BLIKA mogą realizować płatności zbliżeniowe na całym świecie. 

Operator systemu płatności mobilnych, konsekwentnie dąży do rozwoju swojej działalności poza granicami kraju. W 2023 roku uzyskał zgodę Narodowego Banku Słowacji  na przejęcie słowackiej firmy VIAMO. Z kolei w pierwszym kwartale 2023 roku, organizacja ogłosiła swój debiut na rynku rumuńskim – drugim co do wielkości rynku Europy Środkowo-Wschodniej. W ramach nowo powstałej spółki (BLIK Romania), firma planuje rozwijać system rozliczeń w lejach rumuńskich (RON) oraz udostępniać go dla wszystkich wydawców oraz agentów rozliczeniowych działających na tamtejszym rynku. [4] Podobnie jak w Polsce, operator chce wprowadzić innowacyjne rozwiązania w Rumunii, które ułatwią dokonywanie transakcji. Poprzez udostępnienie swojego know-how oraz zaawansowanej technologii, BLIK Romania chce pomóc agentom rozliczeniowym w dostosowaniu się do zmieniających się potrzeb rynku.

Bibliografia:

[1] Historia 6 lat sukcesów płatności BLIK https://www.przelewy24.pl/blog/historia-6-lat-sukcesow-platnosci-blik

[2] BLIK zaklasyfikowany przez NBP do grupy „istotnych systemów płatności detalicznych” https://blik.com/blik-zaklasyfikowany-przez-nbp-do-grupy-istotnych-systemow-platnosci-detalicznych

[3] BLIK bije kolejne rekordy – liczba transakcji w Black Friday powyżej 5 mln https://blik.com/blik-bije-kolejne-rekordy-liczba-transakcji-w-black-friday-powyzej-5-mln

[4] BLIK Romania S.A. – kolejny rynek w zasięgu BLIKAhttps://blik.com/blik-romania-s-a-kolejny-rynek-w-zasiegu-blika

Artykuł autoryzowany przez Ewę Wysocką, PR Specialist w BLIK oraz Magdalenę Kubisę, Dyrektorkę ds. Rozwoju Biznesu w BLIK.

Zdjęcie tytułowe: https://www.facebook.com/blikmobile/photos/2250396308435962

Zuzanna Czernicka
Bio:
I am a goal-oriented and results-driven administration student at the University of Warsaw. I am interested in European law, new technologies and capital markets law.
Napisany przez:

Zuzanna Czernicka

Dodaj komentarz