W stale rozwijającym się krajobrazie sztucznej inteligencji ChatGPT jest świadectwem niezwykłego postępu w przetwarzaniu języka naturalnego. Od momentu powstania do najnowszych wersji, ChatGPT przeszedł fascynującą ewolucję, przekształcając się z opartego na tekście modelu konwersacyjnego we wszechstronny generator języka. Czy w ewolucji chatbota można doszukać się Polskich korzeni?
Ewolucja
Model GPT-1, wprowadzony w 2018 r., zademonstrował moc uczenia transferowego dzięki 12-warstwowej architekturze transformatora, prezentując możliwości uczenia się od zera i kładąc podwaliny pod kolejne modele. W 2019 roku pojawił się GPT-2 z dziesięciokrotnym wzrostem parametrów (1,5 miliarda) i rozmiaru zbioru danych, zwiększając jego zdolność do obsługi różnorodnych zadań językowych. Zwiększona dokładność GPT-2 w identyfikowaniu długich zależności oraz przewidywaniu zdań przygotowała grunt pod GPT-3.
Aby jeszcze bardziej rozwijać możliwości ChatGPT, OpenAI wprowadziło uczenie ze wzmocnieniem (jeden z głównych nurtów uczenia maszynowego). Model został dostrojony na podstawie opinii użytkowników, co pozwoliło mu na bardziej wnikliwe i świadome zrozumienie kontekstu oraz preferencji przekazywanych przez użytkowników. To krok w kierunku bardziej świadomej i spersonalizowanej interakcji z użytkownikiem.
W dążeniu do zrównoważenia bezpieczeństwa i otwartości OpenAI wprowadziło ChatGPT+. Model dostępny na podstawie subskrypcji wspiera ciągłą dostępność bezpłatnego dostępu, finansując jednocześnie dalsze badania i rozwój – podejście ma na celu zapewnienie równowagi między utrzymaniem otwartej platformy a kontrolowaniem korzystania z technologii.
Przyszłość ChatGPT ma na celu osiągnięcie kompletności Turinga, czyli zdolności do wykonywania dowolnych obliczeń, jakie może wykonać maszyna Turinga. Dążenie do uzyskania takiej inteligencji oznacza wyostrzanie zdolności modelu do rozumienia i rozwiązywania problemów.
ChatGPT 4 nowa era komunikacji z AI
14 marca 2023 roku OpenAI wprowadziło najnowszą wersję swojego modelu sztucznej inteligencji – GPT-4. Stanowi on przełom w możliwościach komunikacji z maszynami i otwiera nowe horyzonty, umożliwiając przetwarzanie tekstu, obrazów oraz filmów – sprawia to, że staje się niezwykle wszechstronnym narzędziem dla różnorodnych dziedzin. [1] GPT-4, zdecydowanie zaawansowany w porównaniu do swojego poprzednika, GPT-3.5, oferuje 10-krotny skok w efektywności. Jedną z kluczowych różnic między ChatGPT-4 a ChatGPT-3 jest zdolność analizy obiektów graficznych. ChatGPT-4 może rozpoznawać obiekty na grafikach i zdjęciach, generując precyzyjne opisy obrazów. Oferuje on bardziej zaawansowaną złożoność tekstu, umożliwiając tworzenie skomplikowanych struktur zdaniowych i uwzględnianie złożonych relacji między słowami. Innowacyjne możliwości ChatGPT-4 obejmują lepszą obsługę wielu języków. Model może generować wysokiej jakości treści w 50 różnych językach, automatycznie tłumacząc teksty między nimi. To istotne ułatwienie dla globalnej komunikacji.
Polskie DNA
Sukces ChatGPT-4 jest nie tylko świadectwem postępu technologicznego, ale także potwierdzeniem talentu Polaków. Trzech absolwentów III Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Marynarki Wojennej w Gdyni miało swój udział w rozwoju narzędzia AI. Dr Jakub Pachocki, absolwent informatyki na Uniwersytecie Warszawskim, doktor nauk komputerowych Carnegie Mellon University od lat przoduje w zestawieniach najlepszych programistów świata. W zespole pracującym nad AI obok dr. Pachockiego, znaleźli się również Szymon Sidor, oraz Filip Wolski. [2] Naukowiec – Szymon Sidor, brał udział w Olimpiadach Informatycznych razem z doktorem Pachockim. Po zakończeniu nauki w liceum postanowił kontynuować swoją edukację na renomowanej uczelni – Uniwersytecie Cambridge w Wielkiej Brytanii, pomimo dostępności studiów na Uniwersytecie Warszawskim. Natychmiast po ukończeniu studiów w Cambridge skoncentrował się na dziedzinie robotyki na Massachusetts Institute of Technology. Filip Wolski to informatyk, który osiągnął tytuł mistrza świata w programowaniu, triumfując zarówno na XVIII Międzynarodowej Olimpiadzie Informatycznej w Meksyku, jak i w 31. Akademickich Mistrzostwach Świata w Programowaniu Zespołowym w Japonii.
W roli mentora naukowego – nauczyciela informatyki dla absolwentów wspomnianej wyżej szkoły w Gdyni pełnił Ryszard Szubartowski, nauczyciel z tytułem Informatycznego Superbelfra Roku 2023. Odpowiadał za ich edukację podczas trzyletniego okresu nauki w Gimnazjum nr 24 przy III LO w Gdyni oraz przez kolejne trzy lata w III LO. Nauczyciel odgrywa kluczową rolę w edukacji, nie tylko przekazując wiedzę, lecz także inspirując i rozbudzając ciekawość uczniów. Poprzez wyrażanie pasji oraz zaciekawienia danym przedmiotem, może skutecznie przenieść tę energię na swoich podopiecznych.
Podczas spotkania w 2023 roku, w Warszawie Sam Altman powiedział: „nie wiem, co Polska robi, że produkuje takie techniczne talenty”. Współzałożyciel OpenAI – Wojciech Zaremba, za to podkreślał, że „polskie uczelnie dają najwyższy poziom wiedzy”. Trzymamy kciuki za następne sukcesy w rozwoju technologicznym Polaków!
Bibliografia:
[1] ChatGPT – historia i wersje, 18.04.2023 https://ochatgpt.pl/historia-i-wersje/ [dostęp: 13.01.2023]
[2] Aneta Marczak, Absolwent Trójki twórcą nowego ChatuGPT, 02.01.2024, https://www.gdynia.pl/mieszkaniec/nauka-2,7718/absolwent-trojki-tworca-nowego-chatgpt,578676 [dostęp: 4.02.2023]
Grafika nagłówka: grafika wygenerowana przez AI, Leonardo.ai
Zuzanna Czernicka