Naukowcy z Politechniki Białostockiej opracowali innowacyjne rozwiązanie, które może zrewolucjonizować pracę warsztatów samochodowych. Patent na głowicę wieloramienną do jednoczesnej obsługi wielu połączeń gwintowych powstał na bazie pracy inżynierskiej i jest owocem współpracy studenta z doświadczonym naukowcem.
Istota innowacji
W przeciwieństwie do konwencjonalnych rozwiązań stosowanych w warsztatach samochodowych, nowa głowica wprowadza szereg rewolucyjnych udoskonaleń. „Innowacją w naszej głowicy jest fakt, że możemy płynnie zmieniać rozstaw śrub, które dokręcamy” [1] – wyjaśnia dr hab. inż. Dariusz Szpica, prof. PB. To pozornie proste usprawnienie ma ogromne znaczenie praktyczne, szczególnie w kontekście obsługi różnych modeli pojazdów.
Kluczowym elementem innowacji jest zastosowanie specjalnie zaprojektowanych sprzęgieł w każdym ramieniu roboczym. To rozwiązanie skutecznie eliminuje problemy, które występowały w dotychczasowych konstrukcjach. „Użyliśmy konstrukcyjnie sprzęgła, które zabezpiecza przed przeciążeniem całą głowicę i zapobiega temu, że jeżeli jedno z połączeń gwintowych dokręci się szybciej niż pozostałe to zostanie wyeliminowane z dokręcania i będziemy mogli dokręcać kolejne połączenia” [1] – podkreśla prof. Szpica.
Wcześniejsze patenty w tej dziedzinie borykały się z szeregiem ograniczeń. Głównym problemem było to, że dokręcenie jednej śruby do końca, powodowało zatrzymanie całego mechanizmu, wymuszając ręczne dokończenie pracy. Dodatkowo, występowało ryzyko uszkodzenia zarówno urządzenia, jak i samych połączeń gwintowych przez nadmierny moment obrotowy. Nowa konstrukcja skutecznie eliminuje te problemy.
Funkcjonalności i możliwości adaptacji
Wynalazek wyróżnia się wszechstronnością zastosowań. Głowica nie tylko umożliwia płynną regulację rozstawu śrub, ale także pozwala na precyzyjne określenie momentu dokręcania. „Moment dokręcania połączeń gwintowych jest możliwy do ustalenia w tym urządzeniu” [1] – zdradza prof. Szpica. Ta funkcjonalność ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa i trwałości połączeń.
Urządzenie znajduje szczególne zastosowanie w branży motoryzacyjnej, zwłaszcza w zakładach wulkanizacyjnych i warsztatach mechaniki pojazdowej. „Kiedy mamy zwiększenie intensywności odwiedzin zakładów wulkanizacyjnych przy wymianach opon taka głowica może być uzupełnieniem wyposażenia warsztatu” [1] – zauważa prof. Szpica. To szczególnie istotne w kontekście sezonowych wymian opon, gdy szybkość i precyzja obsługi mają kluczowe znaczenie.
Znaczenie dla przemysłu
Patent (nr P.441317) stanowi przykład skutecznej współpracy między środowiskiem akademickim a przemysłem. Pokazuje, jak projekty rozpoczęte na poziomie pracy inżynierskiej mogą przerodzić się w praktyczne rozwiązania o rzeczywistym potencjale rynkowym. Współpraca mgr. inż. Jakuba Warakomskiego z dr. hab. inż. Dariuszem Szpicą zaowocowała rozwiązaniem, które może znacząco wpłynąć na efektywność pracy warsztatów samochodowych.
Szczególną zaletą wynalazku jest jego adaptacyjność. Konstrukcja umożliwia łatwe dostosowanie głowicy do różnych rozstawów śrub, co czyni ją uniwersalnym narzędziem w warsztacie samochodowym. Ta cecha ma szczególne znaczenie w kontekście różnorodności konstrukcji kół w różnych markach i modelach pojazdów.
Bibliografia:Głowica wieloramienna do jednoczesnej obsługi wielu połączeń gwintowych. Politechnika Białostocka ma patent na wynalazek https://pb.edu.pl/2024/11/06/glowica-wieloramienna-do-jednoczesnej-obslugi-wielu-polaczen-gwintowych-politechnika-bialostocka-ma-patent-na-wynalazek/
Fot. Unsplash